Meer dan 40 jaar ervaring in food en non food producten in Noord-Brabant Hulp nodig bij je bestelling? 013 - 571 17 90
 

Antwoord op uw vragen omtrent het nieuwe plasticverbod in de horeca

Antwoord op uw vragen omtrent het nieuwe plasticverbod in de horeca

UPDATE DECEMBER 2023:

"De verplichte belasting op plastic wegwerpbekers en -bakjes is voorlopig van de baan. De inspectie controleert vanaf januari niet meer of verkopers hun klanten een toeslag laten betalen. Over de plasticheffing, door tegenstanders de ‘pesttaks’ genoemd, bestond heel veel irritatie. In een motie riep de Tweede Kamer het kabinet daarom op de toeslag af te schaffen." (Bron: AD.nl)

Onze leverancier Conpax heeft een discussiegroep van een15-tal horecaondernemers mogen begroeten in Oosterhout. Doel van deze meeting was de ondernemers wegwijs maken wat de “Ministeriële regeling kunststofproducten voor eenmalig gebruik” voor hen betekent. Tijdens deze meeting is er veel besproken maar op een aantal vragen kon Conpax het antwoord niet geven, zodoende dat deze aan de Rijsoverheid zijn voorgelegd. Lees hieronder meer!

Deze groep betreft horecaondernemers welke eigenaar zijn van een cafetaria met afhaal/bezorg mogelijkheden en consumptie ter plekke, die 5 tot 10 medewerkers in dienst hebben.

  • Vanaf 1 juli zijn deze ondernemers verplicht en extra bedrag voor eenmalige kunststof bekers en -bakjes in rekening te brengen,
  • Daarnaast moeten zij een reuseables alternatief aanbieden.
  • Deze toeslag dient apart op de kassa bon vermeld worden.
  • Van de richtbedragen mag van worden afgeweken.
  • Voor de eenduidigheid adviseert de Rijksoverheid om het op de kassa aan te slaan als “plastic product” of meer specifiek als “plastic beker” en “plastic bakje”.

Deze ondernemers vrezen dat deze regeling voor het personeel risico met zich meebrengt door negatieve reacties van klanten die de extra toeslag niet accepteren/begrijpen. Denk daarnaast dat de extra toeslag moeilijk uitvoerbaar is voor het personeel bij het opmaken van de kassabon. 

Wat schrijft de overheid voor,  hoe de extra toeslag op de kassabon vermeld moet worden:

  • Dient de ondernemer onder elk besteld artikel, de extra toeslag te vermelden?

Ja, vergelijkbaar met hoe statiegeld wordt aangeslagen op de bon. Dus bijvoorbeeld:

  • Of mag de ondernemer dit onder op de bon vermelden?

Nee, het is van belang dat voor de consument duidelijk is voor welke producten de toeslag is betaald.

  • Zo ja kan dit dan door 1 regel waarin vermeldt wordt het totaal,  X plastic bakje/beker a 25cent, totaal X,xx? Zodat elke medewerker per bestelling eenvoudig en op juiste manier het aantal bakjes als extra toeslag  in rekening kan brengen.

Nee, het is van belang dat voor de consument duidelijk is voor welke producten de toeslag is betaald.

  • Kan een ondernemer over de extra toeslag korting verlenen?

Dat lijkt ons niet de bedoeling. Opnieuw de vergelijking met statiegeld: als er op een flesjes drank korting zit, dan blijft het statiegeld gewoon hetzelfde.

  • Wat is een maaltijd in de cafetariabranche?

Dat ligt er heel erg aan hoe de maaltijd wordt aangeslagen op de kassa. Stel, een burgermenu wordt als één product aangeslagen op de kassa, dan wordt het gezien als één maaltijd en dan wordt er als meerprijs geadviseerd om € 0,50 ter rekenen, ook als dit bestaat uit meerdere containers.

  • Kan dit een bestelling zijn van een familie van 4 bakjes friet en 4 snacks, welke worden afgehaald en thuis worden genuttigd?

Zie hierboven: worden alle producten apart aangeslagen of als één product? Daarnaast zijn de meerprijzen die zijn meegegeven echt een richtlijn en mag elke cafetaria dit zelf inrichten (de politiek wilde er niet aan om verplichte meerprijzen in te voeren). Hierbij moet worden gekeken naar wat in verhouding een redelijke meerprijs zou zijn. Zo kan ik me voorstellen dat het niet helemaal in balans is als een menu bestaande uit meerdere containers dezelfde meerprijs heeft als een kroket in een plastic container. Wij hebben vanuit het ministerie alleen niet de capaciteit om voor iedereen een persoonlijk ‘meerprijs-advies’ te geven, dus daarom laten wij dit nu bij de exploitanten zelf. Als wij echter zien dat er in de praktijk bv. alleen maar hele lage meerprijzen worden gehanteerd of dat exploitanten massaal laten blijken dat ze graag verplicht meerprijzen zouden willen hebben i.v.m. een eerlijk level playing field, dan zal dit worden meegenomen in de evaluatie van de regelin volgend jaar.

  • Hoe dient de ondernemer de extra toeslag van deze maaltijd te verrekenen als deze uit meerdere porties(bakjes) bestaat?

Zie antwoord hierboven: een maaltijd kan uit meerdere bakjes bestaan.

  • Hoe dient deze zelfde maaltijd op de kassabon vermeld worden?

Ik denk dat ik deze vraag ook al wel met bovenstaande antwoorden heb kunnen beantwoorden. Zo niet, laat het me dan even weten.

Verder kregen wij de volgende vragen:

  • Komt er vanuit de overheid nog communicatie aan de consument over dit onderwerp

Ja. Er komt spoedig een PR campagne richting de burgers.

  • Ben ik verplicht statiegeld of borg te vragen voor reuseables?

Nee, dat is geen verplichting, maar aan reusables moet ook altijd een goed werkend retoursysteem worden gekoppeld en dit is eigenlijk alleen maar te verwezenlijken wanneer er statiegeld/borg wordt gevraagd.

  • Is ervanuit de overheid een symbool/teken of aan te geven of een artikel reuseables is. Vergelijkbaar als statiegeld symbool

Nee.